Maturzystów obowiązuje znajomość następujących tekstów i zagadnień.

 

 

ANTYK

Konteksty biblijne i antyczne

1.     Uniwersalizm i symbolika postaw wybranych bohaterów mitologicznych i biblijnych (np. Prometeusz, Syzyf, Odys, Ikar, Hiob).

2.     Podstawowe wątki i motywy: Eden (Arkadia), cierpienie, wędrówka, bunt, stworzenie świata.

3.  Nawiązania do toposów biblijnych i antycznych w literaturze epok późniejszych (analiza i interpretacja konkretnych tekstów) 

Pojęcia: mit, topos, archetyp, przypowieść, apokalipsa, heroizacja, odyseja.

Sofokles, Król Edyp

1.     Koncepcja losu ludzkiego w tragedii Sofoklesa.

Pojęcia: fatum, katharsis, tragizm, tragedia, hamartia (wina tragiczna).

Horacy, wybór pieśni

1.     Ideał życia szczęśliwego w pieśniach Horacego.

2.     Motyw nieśmiertelności poety i poezji w pieśniach Horacego.

Pojęcia: carpe diem, non omnis moriar, aurea mediocritas, stoicyzm, epikureizm, oda.

ŚREDNIOWIECZE

Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej

1.     Kreacja Matki Boskiej w Bogurodzicy i w Lamencie świętokrzyskim – porównanie.

2.     Motyw tańca śmierci w kulturze średniowiecza.

Pojęcia: średniowiecze, teocentryzm, uniwersalizm, deesis, dance macabre, archaizm.

RENESANS

Jan Kochanowski, pieśni i treny (wybór)

1.     Światopogląd człowieka renesansu na podstawie poezji Jana Kochanowskiego.

2.     Nawiązania do Horacego w twórczości Jana Kochanowskiego.

3.     Renesansowa wizja świata, człowieka i Boga w poezji Jana Kochanowskiego.

4.     Polemiczny charakter Trenów wobec światopoglądu renesansowego.

Pojęcia: odrodzenie (renesans), humanizm, antropocentryzm, horacjanizm, pieśń, tren, hymn, poeta doctus.

William Szekspir, Makbet

1.     Władza jako najsilniejsza z ludzkich namiętności.

2.     Topos świata-teatru na podstawie Makbeta.

3.     Tragizm bohaterów Szekspira (w zestawieniu z dramatem antycznym).

Pojęcia: dramat szekspirowski, komizm, tragizm.

BAROK

Jan Andrzej Morsztyn, wybór wierszy

1.     Barokowa miłość, barokowa kobieta w poezji Morsztyna.

2.     Wirtuozeria formy – cechy nurtu dworskiego w poezji Morsztyna.

Pojęcia: barok, koncept (konceptyzm), marinizm, paradoks, oksymoron, hiperbola, antyteza, puenta, kontrast, peryfraza, pytanie retoryczne, sonet.

Daniel Naborowski, wybór wierszy

1.     Światopogląd człowieka baroku na podstawie wierszy Naborowskiego.

Pojęcia: poezja metafizyczna, vanitas.

OŚWIECENIE

Ignacy Krasicki, satyry (wybór), Hymn do miłości ojczyzny

1.     Wzorzec osobowy Sarmaty i oświeconego obywatela na podstawie satyr Krasickiego.

2.     Dydaktyczny charakter satyr Krasickiego.

3.     Sposoby kreacji bohaterów w satyrach Krasickiego.

4.     Oświeceniowa koncepcja patriotyzmu w Hymnie do miłości ojczyzny.

 

Pojęcia: oświecenie, klasycyzm, racjonalizm, dydaktyzm, ironia, komizm, karykatura, satyra.

 

Drukuj E-mail