Maturzystów obowiązuje znajomość następujących tekstów i zagadnień.
ANTYK
Konteksty biblijne i antyczne
1. Uniwersalizm i symbolika postaw wybranych bohaterów mitologicznych i biblijnych (np. Prometeusz, Syzyf, Odys, Ikar, Hiob).
2. Podstawowe wątki i motywy: Eden (Arkadia), cierpienie, wędrówka, bunt, stworzenie świata.
3. Nawiązania do toposów biblijnych i antycznych w literaturze epok późniejszych (analiza i interpretacja konkretnych tekstów)
Pojęcia: mit, topos, archetyp, przypowieść, apokalipsa, heroizacja, odyseja.
Sofokles, Król Edyp
1. Koncepcja losu ludzkiego w tragedii Sofoklesa.
Pojęcia: fatum, katharsis, tragizm, tragedia, hamartia (wina tragiczna).
Horacy, wybór pieśni
1. Ideał życia szczęśliwego w pieśniach Horacego.
2. Motyw nieśmiertelności poety i poezji w pieśniach Horacego.
Pojęcia: carpe diem, non omnis moriar, aurea mediocritas, stoicyzm, epikureizm, oda.
ŚREDNIOWIECZE
Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej
1. Kreacja Matki Boskiej w Bogurodzicy i w Lamencie świętokrzyskim – porównanie.
2. Motyw tańca śmierci w kulturze średniowiecza.
Pojęcia: średniowiecze, teocentryzm, uniwersalizm, deesis, dance macabre, archaizm.
RENESANS
Jan Kochanowski, pieśni i treny (wybór)
1. Światopogląd człowieka renesansu na podstawie poezji Jana Kochanowskiego.
2. Nawiązania do Horacego w twórczości Jana Kochanowskiego.
3. Renesansowa wizja świata, człowieka i Boga w poezji Jana Kochanowskiego.
4. Polemiczny charakter Trenów wobec światopoglądu renesansowego.
Pojęcia: odrodzenie (renesans), humanizm, antropocentryzm, horacjanizm, pieśń, tren, hymn, poeta doctus.
William Szekspir, Makbet
1. Władza jako najsilniejsza z ludzkich namiętności.
2. Topos świata-teatru na podstawie Makbeta.
3. Tragizm bohaterów Szekspira (w zestawieniu z dramatem antycznym).
Pojęcia: dramat szekspirowski, komizm, tragizm.
BAROK
Jan Andrzej Morsztyn, wybór wierszy
1. Barokowa miłość, barokowa kobieta w poezji Morsztyna.
2. Wirtuozeria formy – cechy nurtu dworskiego w poezji Morsztyna.
Pojęcia: barok, koncept (konceptyzm), marinizm, paradoks, oksymoron, hiperbola, antyteza, puenta, kontrast, peryfraza, pytanie retoryczne, sonet.
Daniel Naborowski, wybór wierszy
1. Światopogląd człowieka baroku na podstawie wierszy Naborowskiego.
Pojęcia: poezja metafizyczna, vanitas.
OŚWIECENIE
Ignacy Krasicki, satyry (wybór), Hymn do miłości ojczyzny
1. Wzorzec osobowy Sarmaty i oświeconego obywatela na podstawie satyr Krasickiego.
2. Dydaktyczny charakter satyr Krasickiego.
3. Sposoby kreacji bohaterów w satyrach Krasickiego.
4. Oświeceniowa koncepcja patriotyzmu w Hymnie do miłości ojczyzny.
Pojęcia: oświecenie, klasycyzm, racjonalizm, dydaktyzm, ironia, komizm, karykatura, satyra.